Thursday, June 23, 2011

Sekitar Rumah Saya






Rumah saya kecil dan 3 bilik. Satu bilik untuk ayah dan ibu saya, satu untuk saya dan abang saya dan bilik tertinggal ialah untuk ketiga-tiga adi beradik saya. Rumah saya tidak dihiasi dengan baik tetapi ada pepatah lama, 'Kami tidak mengambil berat tentang menghias selagi kami mendapat tempat untuk hidup'. Ayah saya akan selalu mencari masa dan akan ke Johor Bahru untuk membeli barangan keperlukan untuk memberi makan untuk 9 mulut dan perut - saya,ayah, ibu, abang, adik perempuan, adik bongsu, adik kecil saya, nenek dan atuk. Untuk membuat perkara jelas, nenek dengan atuk selalu hari-hari datang ke rumah kami tetapi mereka tidak tinggal di rumah kami tetapi tinggal satu tingkat tinggi yang ialah tingkat 3. Gambar-gambar dan video dilihat adalah bilik-blik dan rumah saya. Dapur ketat dan tipis. Bilik tamu tidak sangat besar. Bilik sempit dan kipas tidak kuat untuk sejukkan kita. Tidak banyak ruang untuk keamanan dan kajian. Walaupun rumah kecil tetapi keluarga besar, kita adik-beradik belajar untuk berkongsi antara kelima-lima untuk hidup bersama keluarga.

No comments:

Post a Comment